|
Koplyčkalnis. 2009 m. ruduo.
/Trempinių
kaimas . Liubavo seniūnija. Kalvarijos savivaldybė/
Kūrinys – apie vietovę, laikomą mistine.
Tai – kalnas, vadinamas Koplyčkalniu. Jis yra Trempinių kaime, Liubavo
seniūnijoje, Kalvarijos savivaldybėje, Marijampolės apskrityje.
Rudens
popietę, kai nenumaldomai artėja ilgasis vienatvės vakaras, išsileidžiu į
kelionę po gerai pažįstamas vietas, susitinku su ten gyvenusiais protėviais,
išklausau jų pasakojimus apie to laikmečio pulsą ir pasineriu į apmąstymus.
Koplyčkalnis
apaugęs ne tik medžiais, bet ir legendomis. Kaskart čia sugrįžus apninka
dviprasmiškos mintys, kūnu perbėga keisti, vaikystėje patirti, šiurpuliukai,
pabunda noras prisiliesti prie šio krašto praeities.
Nežinau
kodėl, bet mãžai būnant niekada negirdėjau pasakojimų apie šį kalną. Visi
suaugusieji, tarsi susitarę, tylėdavo ir mums, vaikams, paklausus „kas ten per
kalnas?“ teatsakydavo – „Koplyčkalnis“. Keista, bet tame žodyje jausdavosi
kažkas, ko mes vaikai nesuprasdavome. Senoliai šią vietą tarsi „paversdavo“
nereikšminga. Dabar man rodos, kad viskas buvo kitaip. Jie nenorėjo išduoti šio
kalno paslapties, nenorėjo mus, vaikus, bauginti nesuprantamais reiškiniais,
legendomis. Tačiau, kiekvieną kartą einant pro Koplyčkalnį keistai spurdėdavo
vaikiška širdutė: nerimas buvo toks
didelis, kad norėjosi kuo greičiau aplenkti medžiais apaugusį kalną. Tik po daugelio
metų, besidomint krašto praeitimi, mane pasiekė legendos bei nepaaiškinami
įvykiai, gaubę šią vietovę. Tuomet ir supratau senolių nenorą apie tai kalbėti. Supratau, kad žmogaus nuojauta
gali būti galingesnė nei turimos žinios.
Koplyčkalnis – kalnas, esantis
Trempinių kaime, Liubavo seniūnijoje, Kalvarijos savivaldybėje (Marijampolės
apskrityje). Jo šlaitai apaugę medžiais, krūmokšniais, papėdėje teka šnekus
upeliukas, kalno viršūnėje – plokščia aikštelė, kurioje stovi prieš keletą metų
pastatytas vagonėlis, atstojantis gyvenamąjį namą keistuolei senolei. Garbaus
amžiaus moteris čia apsigyveno, pasak jos, gavusi dievišką apreiškimą, kuriame
buvo liepiama jai saugoti šį kalną. Šalia vagonėlio-namo ant postamento stovi
Dievo Motinos Marijos statula. Neseniai kalne pastatyta balta koplytėlė ir keli
nauji kryžiai. Koplyčkalnis – vieta, kurią lanko pravažiuojantys ar šiuose
kaimuose kadais gyvenę žmonės. Vietiniai gyventojai čia renkasi įvairių švenčių
metu.
Garbaus amžiaus aplinkinių kaimų
gyventojai dar mena pasakojimus apie šį paslaptingą kalną ir jo stebuklus.
Legendos pasakoja, kad šio kalno
niekas negalėjo paversti dirbamais laukais. Vos pradėjus jį arti, krisdavo
negyvi jaučiai. Pasakojama, kad ten tekėjęs stebuklingas upelis, kuris turėjo gydomųjų
galių. Ligoniai nusiprausę jo vandeniu pasveikdavo: akli praregėdavo, luoši
išgydavo... Tik dvaro panaičių lengvabūdiškumas šį stebuklą panaikino. Jos
išmaudė savo aklą šunelį ir upelis dingo, užako. Buvo kalbama, kad šiame kalne
degęs šventos ugnies aukuras, skirtas Patrimpui. Manoma, kad kaimo pavadinimas,
Trempiniai, kilęs nuo šio žodžio.
Kiek vėliau, jau krikščionybės metais,
apie kalną prabilta kito stebuklo dėka. Legendoje pasakojama, kad vieną rytą
gyvulius ganęs piemuo kalne augusiame medyje rado bekabantį Dievo Motinos
Marijos paveikslą. Jį nunešė į Liubavo bažnyčią, tačiau nesėkmingai...
Paveikslas iš po nakties vėl sugrįžo į kalne augantį medį. Taip tęsėsi tol, kol
su mišiomis, giedojimais ir gausybe kunigų jis buvo nuneštas į Liubavo
bažnyčią. Čia, altoriuje, jis buvo tol, kol per karą sudegė bažnyčia. Bet
paveikslas... Sklinda kalbos, kad jis tąkart nesudegė, dar tebėra išlikęs ir
galbūt bus surastas... O iš medžio,
kuriame kabėjo paveikslas, buvo sumeistrauta koplytėlė Dievo Motinai Marijai.
Manoma, kad dėl šio įvykio kalnas ir gavo Koplyčkalnio pavadinimą.
Koplyčkalnis – pilkapis. Jame
ilsisi palaidoti šio krašto gyventojai. Šiame kalne karo metais palaidota
keletas rusų kareivių. Dar ir šiandien galima surasti mažas betonines
antkapines plokšteles su jų vardais. Šiuo metu ant kalno, vagonėlyje, gyvena
senolė, pasiryžusi Koplyčkalnį saugoti, tvarkyti ir kitaip juo rūpintis.
Aplinkinių kaimų gyventojai
pasakoja, kad Koplyčkalnyje vaidenasi. Tamsiais vakarais ten gali sutikti
nebylias šmėklas. Gal todėl mums, vaikams, apie šį kalną ir nebuvo pasakojama,
legendos buvo nutylimos, kad nebijotume pro jį į mokyklą eiti ir naktimis
ramiai miegotume. O gal viskas paslaptyje buvo laikoma, kad tokią šventą, stebuklingą
vietą nesumanytų kas išniekinti – žmonių visokių esama. Tik nežinau, kas
vaikystėje tą nerimą keldavo – paslaptingas suaugusiųjų tylėjimas ar ten
gyvenusios šmėklos. Tačiau šių dienų kalno sergėtoja sako, kad jokių šmėklų,
jokių vaiduoklių nėra mačiusi, nėra sutikusi. Senolė lapus sugrėbia, gėlių
pasodina... Kas žino, gal šmėklos, gąsdinę aplinkinius gyventojus, savo kapų
prižiūrėtoją, už jos gerus darbus, myli ir su ja taikoje gyvena.
Ir suprask, žmogau, rodos kalnas,
kaip daugelis šio krašto kitų kalnų, o legendomis apipintas, mįslėmis apraizgytas,
savo paslaptimi žmones savęs link traukia. Kas žino tuos vaiduoklius, ko jie po
Koplyčkalnį klajoja: pagoniškų apeigų pasiilgę, ar į Rusijos gilumą kelio
nerandantys.
O kalne viešpatauja ramybė. Praeities
legendas ošia senoliai medžiai, tarsi naujiems stebuklams besiruošdamas, per akmenėlius
šokinėja šnekus upeliukas, paukščiai senųjų medžių šakose gieda giesmes,
garbindami čia gyvenusius ir tebegyvenančius.
Asta Jankeliūnienė Kalvarija 2009 m. lapkričio 15 d.
|